ANALISIS SWOT DALAM STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA KERUPUK RUMAHAN DI UD. SUMBER ABADI TANGGULANGIN

Anfal Ainul Yaqin

Abstract


This research is to determine the development strategy at UD. Sumber Abadi using the SWOT analysis method. Data were collected by means of questionnaires and interviews. The results of this study obtained that the main internal strength factor is the location of the production close to a snack agent or food shop. Meanwhile, the result of external factors is the main opportunity, namely the product has the legality of licensing from the government. For the calculation results, the IFE consideration value is 3.04. while the results of the calculation of the value of the consideration of EFE obtained at 3.05. In the SWOT matrix, 13 strategies are obtained from the company's strengths, weaknesses, opportunities, and threats. The SWOT analysis diagram shows a position in quadrant 1 which is aggressive. From the analysis between IFE, EFE, SWOT Matrix, and SWOT Diagram, we get 3 alternative strategies from the alignment of the analysis, namely Utilizing assistance from the government, Expanding market and distribution networks to update consumers, and Expanding product variants at affordable prices.

Abstrak

Penelitian ini untuk menentukan strategi pengembangan di UD. Sumber Abadi dengan menggunakan metode analisis SWOT. Data dikumpulkan dengan cara kuesioner dan wawancara. Hasil dari penelitian ini diproleh faktor internal kekuatan utama yaitu letak produksi berdekatan dengan agen snack atau toko makanan. Sedangkan hasil faktor eksternal peluang utama yaitu produk mempunyai legalitas perizinan dari pemerintah. Untuk hasil perhitungan didapatkan nilai pertimbangan IFE sebesar 3,04 . sedangkan hasil perhitungan nilai pertimbangan EFE didapatkan sebesar 3,05 . pada matriks SWOT mendapatkan 13 strategi yang didapat dari kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman yang dimiliki perusahaan. Untuk diagram analisis SWOT menunjukkan posisi di kuadran 1 yaitu agresif. Dari analisis antara IFE, EFE, Matriks SWOT, dan Diagram SWOT mendapatkan 3 strategi alternative dari penyelarasan analisis tersebut yaitu Memanfaatkan bantuan dari pemerintah, Memperbanyak jaringan pasar dan distribusi untuk memperbarui konsumen, dan Memperbanyak varian produk dengan harga terjangkau.


Keywords


SWOT analysis, snack business development strategy

Full Text:

PDF

References


Adriansyah, G., & Pramono, A. (2019). Perencanaan Strategi PT. X dengan Pendekatan Manajemen StrategI. JISO: Journal of Industrial and Systems Optimization, 2(1), 37-42.

Cruz, Anna Paula Soares. 2013. “Bab Ii Landasan Teori.” Journal of Chemical Information and Modeling 53(9):1689–99.

David, R. Fred. 2016. “Managemen Strategik.” Buku I 12–30.

Ermaya, Sir Kalifatullah and Nana Darna. 2019. “Strategi Pengembangan Bisnis Dengan Pendekatan Business Model Canvas (Studi Kasus: Industri Kecil Kerupuk).” Journal Business Management and Entrepreneurship 1(September):201–18.

Pitaloka, Della Sukma and Tony Seno Aji. 2020. “Analisis SWOT Pada Prospek Gadai Emas IB Barokah Bank Jatim Cabang Syariah Surabaya.” Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 6(2):263.

Pramono, O. 2015. “Formulasi Strategi Usaha Makanan Ringan.” Agora 3(2):665–74.

Prasnowo, M. Adhi, Arif Khomaruddin, and Khoirul Hidayat. 2017. “Strategi Pengembangan Sentra Industri Kecil Menengah Produksi Krupuk.” Teknika: Engineering and Sains Journal 1(1):17.




DOI: http://dx.doi.org/10.51804/jiso.v4i2.81-87

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



ISSN 2622-898X (online), 2622-8971 (print)

Creative Commons License

JISO  is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License


Publisher: LPPM Universitas Maarif Hasyim Latif

Jl. Ngelom Megare, Taman, Sidoarjo 61257
  031-7884034, Fax. 031-7884034
e-mail: journal_iso@umaha.ac.id
URL: https://e-journal.umaha.ac.id/index.php/jiso



Indexed by :