KAJIAN IKONOGRAFI MOTIF MEGA MENDUNG CIREBON

Authors

  • Irwan Maolana Yusup Program Studi Desain Komunikasi Visual Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.51804/deskovi.v3i2.803

Keywords:

motif mega mendung cirebon

Abstract

Hasil penelitian ini berisi deskripsi pra ikonografi yang menerangkan pada tahap awal aspek ide tekstual, yaitu berdasarkan analisis unsur-unsur visual pada motif mega mendung ini termasuk dengan gaya ketepatan objektif, selain itu juga ditinjau dari motifnya mega mendung menggunakan gaya stilisasi yaitu dengan merubah bentuk asli dari suatu sumber menjadi bentuk yang baru yang bersifat dekoratif tetapi dari ciri khusus dari sumber tersebut tidak hilang sepenuhnya. Tema dan konsep yang terungkap dalam motif mega mendung ini mendapat ide yang diadopsi dari keramik-keramik Cina atau pernak pernik yang dibawa oleh putri Ong Tien, pernak pernik yang dibawa dari cina kemudian dikombinasikan dengan kebudayaan khas Cirebon, sehingga menghasilkan perpaduan kebudayaan Cirebon-Cina. Dari pengaruh budaya tersebut motif mega mendung memiliki ciri khas dan makna yang sangat mendalam sebagai hasil dari interaksi sosial dan masyarakat.

The Results from this study contains a description of the pre iconography which explaining at an early stage aspects of textual ideas, elements in this mega mendung's motif, including the style of objective accuracy, besides that, also viewed from mega’s motive using stylization style that is by changing the original form of a source into a new form which is then added to the special characteristics of the source did not disappear completely. The theme and concept revealed in this mega mendung's motive got an idea adopted from Chinese ceramics or knick knacks which brought by Ong Tien's Princess. Knick knacks which brought from China were then combined with Cirebon culture, resulting in a fusion of Cirebon-Chinese culture. From these cultural influences, mega mendung's motive have very deep characteristics and meanings as a result of social and community interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Case, Lindsey. M. 2019. From Femininity to Feminism: A Visual Analysis of Advertisement Before and After the Femvertising Movement. Elon Journal of Undergraduate Research in Communication, Vo1. 10, No. 1, 35-45.

Drewniany B.L & Jewler A. Jerome. 2008. Creative Strategy in Advertising. United States of America : Thomson Wadsworth

Hidayati, Nuril. 2018. Teori Feminisme: Sejarah, Perkembangan & Relevansinya dengan Kajian Keislaman Kontemporer. Jurnal Harkat : Media Komunikasi Gender, 14 (1), 21-29.

Hunt, Alexandra. R. 2017. Selling Empowerment: A Critical Analysis of Femvertising (Senior Communication Honors Thesis). Di akses dari laman http://hdl.handle.net/2345/bc-ir:107483

Kress, G. & van Leeuwen. T. 2006. Reading Images : the Grammar of Visual Design (second ed), London and New York : Routledge

Kumalanungtyas, Nur & Sadasri, Lidwina. M. 2018. Citra Tubuh Positif Perempuan dalam Iklan Video Digital (Studi Femvertising pada IKlan Dove Real Beauty). Jurnal Diakom, Vo1. 1 No. 2, 62-73.

Olivia, Femi. 2010. Be A Diva: Atraktif (Terapi Kepribadian). Jakarta : PT Elex Media Komputindo

Russel, Thomas. 2013. Commercial Advertising: Six Lecture at The London School of Economic and Political Science.

Downloads

Published

2020-12-03

How to Cite

Yusup, I. M. (2020). KAJIAN IKONOGRAFI MOTIF MEGA MENDUNG CIREBON. DESKOVI : Art and Design Journal, 3(2), 92–98. https://doi.org/10.51804/deskovi.v3i2.803