PENCIPTAAN TOKOH MALEFICENT DALAM NASKAH MALEFICENT KARYA LINDA WOOLVERTON

Authors

  • Siti Dexara Hachika Institut Seni Indonesia Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.51804/deskovi.v2i2.519

Keywords:

aktor, maleficent, michael kirby

Abstract

Penciptaan karakter Maleficent di teater adalah aktor citra diri yang ingin mengungkapkan sisi lain dari karakter. Maleficent adalah sejenis peri yang kemudian menjadi jahat karena kekecewaan terhadap orang-orang yang dicintainya. Sosok peri jahat Maleficent masih memiliki sisi baik yang ingin melindungi kerajaan Moor dan kasih sayang kepada putri Aurora. Teori yang digunakan akting dan bukan akting oleh Michael Kirby. Teori ini digunakan karena memberikan konsep dan juga mudah dipahami oleh aktor. Tujuan penciptaan adalah untuk menciptakan pertunjukan teater dari film dengan judul Maleficent. Hasil dari penciptaan karakter Maleficent adalah pesan moral bahwa seseorang memiliki dua sisi yang berbeda. Pesan moral tidak hanya menilai seseorang dari satu sisi saja, tetapi juga melihat sisi lain

 

Maleficent character creation in the theater is a self image actor who wants to reveal the other side of a character. Maleficent is a kind of fairy figure which later became evil because of disappointment to the people she loves. The figure of the evil fairy Maleficent still have a good side that wants to protect the kingdom of Moors and affection to princess Aurora. The theory used acting and not acting by Michael Kirby. The theory is used because it provides with concept and as well as easy to understand by the actor. The purpose of creation is to create a theatrical performance from a movie with the title Maleficent. The results from Maleficent character creation is a moral message that someone has two different sides. The moral message is don’t just judge someone from one side only, but also see the other side

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anirun, Suyatna. 1998. Menjadi Aktor. Bandung: PT. Rekamedia Multiprakarsa.

Darmawan, Hendro. 2011. Kamus Ilmiah Populer. Yogyakarta: Bintang Cemerlang.

Dimyati, Ipit Saefidier. 2010. Komunikasi Teater Indonesia. Bandung: Penerbit Kelir.

Harymawan, RMA. 1988. Dramaturgi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Hodgson, Jhon, Ernest Richard. 1966. Improvisation. London: Methuen&Co Ltd.

Kerman, Alvin B. 1963. Character and Conflict An Introduction to Drama. USA: Harcourt, Brace& World Inc.

Kirby, Michael. 1987. A Formalist Theatre. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

McCaw, Charles. 1955. Acting is Believing, A Basic Method. USA.

Morrison, Hugh. 1992. Acting Skills. London: A&C Black Limited.

Partanto, Pius A, M. Dahlan Al Barry. 2001. Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola.

Stanislavski, Konstantin. 1980. Persiapan Seorang Aktor. Terj. Asrul Sani. Depok: Pustaka Jaya.

Vineberg, Steve. 1991. Method Actors. Three Generations of An American Acting Style. New York: Schirmer Books A Division of Macmillan Inc.

Yudiaryani. 2002. Panggung Teater Dunia. Yogyakarta: Pustaka Gondho Suli.

Downloads

Published

2020-01-04

How to Cite

Hachika, S. D. (2020). PENCIPTAAN TOKOH MALEFICENT DALAM NASKAH MALEFICENT KARYA LINDA WOOLVERTON. DESKOVI : Art and Design Journal, 2(2), 89–98. https://doi.org/10.51804/deskovi.v2i2.519